onsdag 6 november 2013

Agnes reflekterar

Tjenare tjenare! Jag tänkte reflektera lite över detta arbete som vi nu har jobbat med under 5 veckors tid. Jag tycker arbetet i min grupp har fungerat bra även om vi har haft lite delade åsikter ibland. Vi har jobbat på bra varje lektion och vi har haft det väldigt kul under arbetets gång. Arbetet har varit lite uppdelat. Jag har skött filming och redigering lite mer och Hugo och Olle skrivandet lite mer. Men jag tycker att alla har varit delaktiga i varje inlägg och film och vi har tagit del av varandras åsikter. Något som har fungerat lite mindre bra är upplanddningen av våra videos. Det tog lång tid att få upp dem och det var mycket krångel men det löste sig till slut. Det var väldigt kul att göra filmerna och vi skrattade mycket men jag tycker de blev mycket bra och vi fick med bra saker. Något som jag tycker har varit väldigt kul är att höra alla imitera de olika dialekterna och titta på alla youtubeklipp med tokiga svenska skådisar som imiterar eller pratar dialekterna. Jag har lärt mig att göteborskan har influerats av norskan genom det uppåtgående tonläget i slutet av orden. Jag har också lärt mig att göteborskan inte bara finns i staden Göteborg utan också i vissa delar av Halland, norra Dalsland och norra Småland. Jag har lärt mig en del nya ord för särdrag tex interfix, fonem, morfem. Interfix är när man lägger till en bindevokal i ett ord, tex, fesk-e-kyrka. Fonem är språkljud och hur olika vokaler kan uttalas i olika dialekter. Morfem är det minsta betydlesebärande vokalen/enheten i ordet. Jag har också lärt mig lite mer om de andra dialketerna i Sverige så nu kan jag lättare orientera människor utifrån deras dialekt. Jag tycker att detta arbete över lag har varit väldigt kul, annorlunda och lite utanför ramarna men på ett bra sätt. Jag har lärt mig mycket och haft kul samtidigt. Så detta arbete får ett gott betyg! Här kommer ett roligt klipp från serien nile city. Hare gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar