onsdag 6 november 2013

Chailatte med en chic- reflektion

Hej bloggen! Det här är vårat sista inlägg på den här bloggen. Allt har fungerat bra och vi har haft det väldigt kul på svenskan men ganska flamsigt och speciellt i våra videosar för där så hade vi för det mesta bara bloopers, alltså failade videosar. Det vi har jobbat med har faktist gått väldigt bra och vi har lärt oss jätte mycket om sveamål. Jag har lärt mig hur man pratar just dialekten Stockholmska. Jag lärde mig om allt möjligt om just sveamål och om de här typiska i:en. Det som inte gick så bra var när vi skulle lägga upp videosarna och när vi skulle filma så gick det bara förbi en massa folk och vi blev okoncentrerade. I våra inlägg så försökte vi skriva som en typisk stockholmare. Hoppas ni har haft det trevlans roligt med oss, vi hörs och ses. Xoxo 
//Dani

Uppgiften att starta en blogg med kategorin Sveamål har varit både kul och tidskrävande. Vissa lektioner har vi varit bra då vi har haft en precis koll på hur vi ska arbeta och vad som ska hinnas klart. Några lektioner hade vi idébrist och det funkade inte alltid med sladdar, mobiler, inspelningsplatser med mera. Uppgiften var bra på många sätt då den var nytänkade och många av oss hade inte jobbat på det här sättet innan. Jag blev snabbt intresserad för att få veta hur jag och min grupp skulle prestera i en blogg. Man kom ganska snabbt in i hur man skulle skriva t.ex. hej i början och XOXO i slutet. Vanliga uppsatser skiljer sig ändå väldigt mycket från bloggskrivande så man behövde tänka lite extra på hur man ville att läsaren skulle tolka gruppen. Lärdomarna finns det många, både om hur man skriver i bloggform och om dialekten. Jag hade inte en aning om att att dialekten faktiskt härstammar från västkusten och därför blir lite typisk exempelvis göteborskan. Några av lektionerna var väldigt givande medans andra var mer diskuterande. När vi gjorde videon så lärde vi oss kanske inte lika mycket men ändå på samma gång fick vi egenskaper om hur man klipper ihop en video och får fram budskap till läsarna.
Detta arbetet har varit annorlunda, jobbigt, nytänkande, rolig men framförallt lärorikt.
//Tova 

hallå där! Vi fick uppgift att starta en blogg om olika dialekter. Det är både roligt och tråkigt att det här är det sista inlägget. Vissa lektioner kom vi snabbt igång och visste precis vad vi skulle skriva om men på vissa lektioner gick det gansak trögt. När vi gjorde videon blev vi väldigt okoncentrerade och det gick sådär. Jag har lärt mig mycket om dialketen sveamål och hur de pratar. På samma gång fick vi reda på om staden lidingö. XOXO
/madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar