onsdag 6 november 2013

Nåt så djävulskt bra - Reflektion

Hej! Det här är mitt allra sista inlägg här på bloggen. Det är såklart tråkigt eftersom vi har haft väldigt roligt att arbeta med den här bloggen. Som ni kanske märker har vi inte med så mycket humor i våra inlägg men vi har en förklaring. Vi hade tänkt göra en video där vi sa norrländska ord till våran kompis Agnes så skulle hon gissa vad de betydde. Tyvärr så hann vi inte göra videon eftersom vi behövde skriva en reflektion om arbetet. Vi hoppas att ni är nöjda ändå! Jag tycker att arbetsområdet har varit jätteroligt! Det har varit ett bra sätt att lära sig om Sveriges dialekter. Det som var extra bra var att vi fick i princip bestämma själva vad vi skulle skriva, men vi hade en "mall". Jag gillar att arbeta på det sättet. Att ha en blogg är inte så lätt som man tror, man måste skriva med ett bra språk men ändå anpassa sig efter mottagaren, i det här fallet ska man nästan vara lite skämtsam. Det har fungerat bra att arbeta för mig och Emma. Tyvärr har inte Mathilda kunnat vara med oss så mycket i denna blogg men hon har skrivit några inlägg i början! Vi har självklart stött på några problem som att vi inte hittade fakta om kändisar och nästan inget alls om dialektens ursprung och historia. Även morfem och fonem var ganska svårt att hitta och skriva om. Som jag sa tidigare, så skulle vi egentligen ha gjort ännu en video men vi hade inte tid, ganska tråkigt eftersom vi ville få med en rolig video också. Annars har vi lärt oss jättemycket under tiden. Jag själv iallafall, har lärt mig mycket om Norrland och norrländskan. Jag har fått reda på betydelsen för flera ord jag aldrig förstått förut. Jag har lärt mig hur man driver en blogg, hur man ska skriva och bete sig via bloggen. Jag har verkligen tyckt om det här arbetet och lärt mig jättemycket! Jag hoppas att ni tycker att vi har gjort ett bra jobb! /Emma Ö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar