onsdag 6 november 2013

Vidars reflektion

Äntligen är arbetet klart! Det var väldigt mycket att göra på slutet med den sista filmen. Filmen blev lyckad men tog mycket arbete och tid. Tid där vi istället kunde ha bloggat. Det har varit ganska kul att göra bloggen om värmländska. Speciellt filmerna. Uppgiften var annorlunda och gav lite omväxling. Det är bra att ha omväxling och att inte alltid jobba i en bok eller skriva texter. På den här punkten är svenskan väldigt bra! Vi har inte ens någon bok! De blogginlägg vi gjorde var bra men kanske lite korta. Jag är inte heller säker på att alla inläggen blev publicerade. Kan du kolla utkasten? Det enda jag kan komma på som har gått dåligt var våran videoredigering. Vi har gjort all klippning i Movie Maker, vilket inte alltid är helt lätt. Som exempel kan jag säga att jag har suttit i nära en halvtimme och försökt lägga till bakgrundsmusik. Mina kunskaper om värmländska innan arbetet var få om ens några. Nu vet jag mycket mer men kan fortfarande förbättra mina kunskaper. Jag har aldrig tidigare reflekterat över dialekter så mycket. Kan uppgiften förändras för att man ska få ut mer av den? Ja, till exempel kunde vi ha fått mer tid för att kunna göra ett mer komplett arbete. Då hade vi kunnat gräva lite djupare och inte bara leta fakta vid ytan. Jag skulle gärna göra om uppgiften med en annan dialekt någon annan gång. /Vidar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar